От догодина ще има екотакса и за ремонта - burgas.utre.bg
Alternative Media Group

От догодина ще има екотакса и за ремонта

30 юли 2012, 08:43 | БургасУтре

Такса от 15 лв. ще се плаща за всеки тон отпадъци от строителни и ремонтни работи, които бъдат закарани на сметище, а от 2014 г. сумата става 35 лв. Таксата е допълнителна, извън тази, която е определена от общината, на чиято територия е строителното сметище.

Своеобразна екотакса ще бъде наложена и за ремонти от следващата година, след като в сила влезе предложена от екоминистерството наредба, пише в. "24 часа".

Такса от 15 лв. ще се плаща за всеки тон отпадъци от строителни и ремонтни работи, които бъдат закарани на сметище, а от 2014 г. сумата става 35 лв. Таксата е допълнителна, извън тази, която е определена от общината, на чиято територия е строителното сметище.

Реално хората и фирмите, които са възложили ремонтните дейности, ще поемат допълнителното плащане, като то ще бъде калкулирана в цената за контейнер, обясни експертът по управление на отпадъците в екоминистерството Теодора Желева.

Според строителни фирми това ще доведе и до поскъпване на самите ремонтни дейности, тъй като увеличените разходи ще трябва да бъдат поети от крайния клиент. Фирмите с контейнери, които извозват отпадъците, ще плащат на собственика на сметището.

Въвеждането на екотаксата практически ще оскъпи изхвърлянето на строителните отпадъци от 10% до над четири пъти, пресметнаха фирми, които се занимават с тази дейност. В момента за ползване и изхвърляне на един четирикубиков контейнер се плащат между 80 и 120 лв., като обикновено той е достатъчен за нормален ремонт на апартамент.

Според това какво има вътре цената след въвеждането на екотаксата ще скочи с поне 36 лв., ако отпадъците са от итонг или други леки материали. 
Тогава четирикубиков контейнер тежи около 2,4 тона.

Ако обаче отпадъкът е хоросан или други мазилки, контейнерът ще тежи 8,8 тона, а екотаксата за изхвърлянето му ще е 136 лв.
Екотаксата за контейнер отпадъци от мазилка пък става 310 лв. през 2014 г., когато таксата на тон ще е 35 лв. Тази сума вече е над четири пъти по-голяма от цената за наемане и изхвърляне на контейнера. Наполовина по-ниска ще е екотаксата за хоросан, ако отпадъците са предимно тухли, защото при тях един кубик тежи около 1,1 тона.

Целта на тази такса е изхвърлянето на строителните отпадъци да стане нерентабилно и вместо на сметище да отиват за рециклиране, обясни Желева. Това би трябвало да докара и инвеститори в инсталации за рециклиране на строителни отпадъци, тъй като в момента в страната имало едва 3 компании.

Крайната цел на екоминистерството е рециклираните строителни материали да станат по-евтини от тези, които ползват естествените ресурси. Като срок за реализиране на поставените цели е определен краят на 2014 г.

Като алтернативна мярка на екотаксата върху изхвърлянето на строителни отпадъци, екоминистерството е обсъждало и въвеждане на екотакса върху кариерите за строителни материали, но засега се е отказало от тази идея.

Екотаксата обаче се цели главно в принудата на гражданите да рециклират строителните си отпадъци. При фирмите, които строят нови сгради, това ще е задължително според наредбата. Използването на рециклирани материали ще се контролира още на проектно ниво при одобряване на плановете от общините.

Възможност да се спести плащането на таксата е  да се наеме мобилна рециклираща инсталация, която да обработи строителния отпадък на място, предвижда екоминистерството.

За да стане "вкусно" рециклирането на строителни материали за бизнеса и да има пазар за тях, са въведени и задължителни квоти при строежите на сгради и пътища, които се плащат от държавата, еврофондовете или общините. Изпълнението на тези квоти ще стане част и от документацията за провеждане на обществени поръчки. Засега най-голям дял рециклирани материали ще се влагат в насипите за жп линии и в пътищата, а най-малко - в строителството на публични сгради.

"Рециклираните материали трябва да отговарят на всички изисквания за новите, за да бъдат пуснати на пазара. Въпреки това решихме, че е по-подходящо да започнем с влагането им от строежи, при които това става по-лесно и не може да се приеме като застрашаване на живот", обясни Желева.



Коментари

Няма коментари.

Добави коментар

* Задължителни полета